W pozycjonowaniu istotną rolę odgrywa indeksacja, bez której wyszukiwarki nie miałyby informacji o nowych stronach, zmianach wykonanych na istniejących już stronach. Sama Indeksacja stron to temat rzeka. Firma Google cały czas prowadzi prace nie tylko nad aktualizacjami algorytmu wyszukiwarki, ale także nad zmianami dotyczącymi indeksacji wpisów i stron. Przy okazji zmieniają się też działania robotów Google.

Niestety stawiając nowe strony sklepy czy blogi zauważamy, że nie wchodzą one do indeksu mimo umieszczenia w internecie linków. Dlaczego tak się dzieje? Może tak się zdarzyć mimo wykonanej optymalizacji pod słowa kluczowe, to strona jakby w ogóle nie istniała, komenda site: nie zwróci niczego.

Google wychodzą na przeciw potrzebom internautów mających własne strony, które trzeba zaindeksować, udostępniło narzędzie dzięki któremu można zgłaszać witryny do indeksowania. Poprzez formularz można zgłaszać nie tylko nowe strony, ale również podstrony zawierające wpisy, artykuły, media lub produkty, które mają być umieszczone w indeksie. Poprzez to narzędzie do indeksu największe szanse mają trafić strony wartościowe.

Manualny URL Indekser od Google dostępny jest tutaj: ADD URL.

Warto zwrócić uwagę, że jest to narzędzie Google, a więc korporacji, która ma możliwości manipulowania wszystkim, co znajduje się w SERP’ach i co tylko ona wie i decyduje co będzie wyświetlane w wynikach wyszukiwania. Dlatego nie zalecane jest używanie tego narzędzia, do zgłaszania stron pozycjonujących, tzw. zaplecza, stron w trakcie budowy lub wpisów do katalogów. Wprawdzie narzędzie potrafi w kilka sekund zaindeksować wpis (testowane na nowych stronach, komenda site: po kilku sekundach zwracała wartość). To jednak nie można stanowczo wykluczyć tego, że Google przechwytuje adresatów nowych stron i zaczyna ich dokładnie analizować.

W takim razie jak indeksować wpisy do popularnych wciąż katalogów, artykułów w preclach lub profili? Naturalnie w dalszym ciągu można używać starych metod pozycjonowania poprzez budowanie piramidy linków. Natomiast jeśli chcemy szybko zaindeksować nowy artykuł, stronę w obrębie serwisu, warto zwrócić uwagę na poprawne linkowanie wewnętrzne stron.